The popular one!

Een Small Group Training bij MOOVERS is een combinatie van Core Stability oefeningen en circuittraining!
Deze les duurt 75 minuten!

Small Group Training is persoonlijk begeleid sporten in een kleine groep (max 12 pers.) onder deskundige begeleiding van een professionele coach.
Het is een combinatie tussen de aandacht en begeleiding van een personal training en de gezelligheid en de voordelen van het sociale aspect van trainen in een groep. 
Trainen in kleine groepjes is niet alleen efficiënt, je haalt ook het beste bij elkaar naar boven.

De rage van circuittraining is erg populair!
Circuittraining zorgt voor een leuke en afwisselende training opgesteld om je verbranding, kracht en beweeglijkheid te verbeteren.
Deze oefeningen die deel uitmaken van een functioneel circuit bieden veel voordelen zolang ze correct worden uitgevoerd en in opdracht van een gecertificeerd Personal Trainer!

Elke training heeft tot doel om het bewegen tijdens Activiteiten in het Dagelijks Functioneren (ADL) te verbeteren. Vervelende dingen zoals nek- en rugklachten, gewrichtspijn, weinig energie, snel buiten adem en beperkte stressbestendigheid worden aanzienlijk verbeterd of verdwijnen zelfs helemaal.

Kom langs, doe mee en werk in een kleine groep aan je conditie!
 

Het belang van een stevige kern!

Het corset van spieren in je romp is de basis waaruit (bijna alle) bewegingen plaatsvinden!
Je hebt dus baat bij een goede kern bij praktisch alles wat je doet. Een stevige core draagt ook bij aan verbeterde sportprestaties. Bij sport is het van belang om te zorgen voor een optimale krachtoverdracht van de romp en het bekken naar de armen en benen. Dat vraagt om een goede balans en aansturing vanuit de romp.

De diepe buik- en rugspieren zijn daarnaast van belang bij het aansturen van de wervelkolom. Naar de effecten van rompstabiliteittraining wordt nog steeds veel onderzoek gedaan, maar er is steeds meer bewijs dat het een belangrijk onderdeel is bij revalidatie en het voorkomen van blessures. Naast het stabiliseren van bewegingen heeft je kern nog enkele taken. Dit zijn onder andere het beschermen van het centraal zenuwstelsel en de interne organen, het ondersteunen van de organen en de bloedcirculatie. Een niet goed functionerende core kan incontinentie, darmklachten en een verkeerde ademhaling veroorzaken. Buikklachten of ziektes kunnen ook de core stability verstoren en rugklachten in stand houden.

De core stability - ook wel kern- of rompstabiliteit genoemd - is afkomstig uit de revalidatietraining en is pas later uitgegroeid tot reguliere trainingsvorm. Grofweg wordt met core stability de functie van de diepe spieren van de romp (buik- en rugspieren, het middenrif en de bekkenbodem) bedoeld, maar de kern is eigenlijk de hele torso inclusief de interne organen. In de beweegleer gaat men ervan uit dat alle spieren en gewrichten van het lichaam elkaar beïnvloeden. De spieren in je romp spelen daarbij een belangrijke rol. Veel mensen denken dat je armen en benen alle taken verrichten, maar je kern maakt dit mogelijk door stabilisatie en krachtoverbrenging. De krachten die op je onderlichaam komen, vang je op met je bovenlichaam en andersom. Hierdoor zwabber je niet als lappenpop heen en weer, maar behoud je stabiliteit. 
 

Hoe sterk is je romp?

Ben je benieuwd hoe het er met jouw core voor staat? Er bestaan allerlei manieren om dit te bepalen. Doe onderstaande korte test waarbij je alleen een matje en een stopwatch nodig hebt:

  • Start in een normale plank op de ellebogen en houd deze 30 seconden vast.
  • Maak een voet los van de grond en houd deze 15 seconden vast. Wissel dan van voet.
  • Maak een arm los van de grond, strek hem naar voren en houd 15 seconden vast. Wissel van arm.
  • Til tot slot een arm op en het tegenovergestelde been. Ook dit houd je 15 seconden vast voordat je wisselt van kant.

Moeilijk ? Of momenteel niet haalbaar ?
Hoog tijd dan om jouw core stability te trainen !!


De core-stability verbeteren!

Het trainen van je rompstabiliteit is beter bekend als core stabilitytraining. Het doel van de oefeningen binnen deze vorm van training is het verhogen van de stabiliteit en lenigheid, het aanleren van een betere houding en het verbeteren van communicatie tussen spieren en zenuwen. Hoewel je bij core stabilitytraining ook zeker je buik aanpakt, is niet elke buikspieroefening een core oefening. De rompspieren moeten namelijk vooral kunnen leren om je wervelkolom te stabiliseren.